The Famous Ronald Slingerland - Reisverslag uit Almelo, Nederland van Marjon Numan - WaarBenJij.nu The Famous Ronald Slingerland - Reisverslag uit Almelo, Nederland van Marjon Numan - WaarBenJij.nu

The Famous Ronald Slingerland

Door: Hans Numan

Blijf op de hoogte en volg Marjon

23 Mei 2015 | Nederland, Almelo

Lya en Louwrens hebben problemen met het starten van hun oude Peugeot ( nu Volvo) Indenor dieselmotor. Voorgloeien moet wel vier keer een minuut. Starten doet ie op 1 a 2 poten. Het kan zijn dat de gloeispiralen het begeven hebben en Lya belt een monteur van de Botenwacht die uit Zutphen moet komen en 's middag al om 3 uur zal arriveren. Het is Pinksterzaterdag en de stemming daalt.
Het begint ook nog te regenen en ik schuil op het achterdek.
Dat hoor ik ineens : Hé, Hé.
Ik kijk naar de wal, en ontwaar de brede glimlach zo kenmerkend voor het gezicht van Ronald Slingerland.

Vorig jaar zomer op weg naar de eilanden lagen we enige dagen in de haven van Vollenhove waar onze dochter Wieteke zwanger zat te wezen van haar eersteling die in september verwacht werd.
We lagen naast het gezin Slingerland, vader moeder 2 kindjes, aardige mensen genietend van hun zomervakantie.
Ik had in die tijd problemen met het opstarten van mijn marifoon, volgens medewerkers van 'radio Correct' uit Rotterdam ( zo heette het in 1963, nu schijnt het woord 'radio' te zijn weggevallen ) veroorzaakt door te lage klemspanning op de gebruikersaccu. Dus wou ik mijn accu laten testen. Bij het demonteren van mijn accu trapte ik de aansluiting van de oliekoeler aan gort. Door de onderdruk in de wierpot stroomde het water voluit de boot in. Marjon begon te gillen terwijl ik onderin lag te spartelen in het snel wassende water. De heer Slingerland (Ronald, Ronald gilde zijn vrouw ) rende onze boot op en riep van afstand binnen drie seconden : de wierpot, de wierpot. Ik kwam weer overeind en draaide het deksel van de wierpot open. Het instromen van het water stopte onmiddellijk. Ronald Slingerland bleek scheepsdieselmonteiur op de beroepsvaart en hielp me gedienstig bij het demonteren van de oliekoeler en gaf een adresje in Almelo waar de oliekoeler vakkundig en goedkoop werd gerepareerd . Een nieuwe oliekoeler kost 1100 euro !.
Een adresje in Almelo ? Ronald had een onvervalst Rotterdams accent. Het bleek dat zijn vrouw een Vroomshoopse schone was, waarvoor Ronald huis en haard verlaten had. Haar beziend kon ik mij dat goed voorstellen. Nadat ik hem een pond van de beroemde Konterpaling had gegeven voer Ronald naar Fiesland en ik monteerde de oliekoeler zelfstandig volgens zijn nauwkeurige instructies.

Ronald Slingerland is op weg naar een maat met pech aan de schroefas. Hé Ronald, is dit jouw thuishaven ? Zal ik eens koffie voor je zetten ?
Ja, dat is goed. Ik kom zo langs.

Even later zitten we bij te praten over Vollenhove, Vroomshoop, Losser, Almelo en andere wereldsteden. Hij klaagt over Rotterdam en prijst de Twentse dreven.
Ik vertel hem van de Indenor en het starten. Hij gaat kijken. morrelt wat onder de motor en roept : Starten maar. De motor loopt na 10 seconden voorgloeien. Draadje los.

Mensen als Ronald kunnen het economisch tij in hun eentje keren. Kundig vriendelijk en service gericht. Morgen komt zijn Vroomshoopse schone.

  • 24 Mei 2015 - 09:55

    Wouter Numan:

    Meneer Numan, wilt u fictie en feiten wel uit elkaar houden in uw proza. Een klagende Rotterdammer, dat gaat natuurlijk niemand geloven. De waarheid wederkeert als de held van het verhaal niet lult maar poetst en die auto gewoon repareert. De karavaan voor de tweede keer gered met doortastend Rotterdams. De Zutphense monteur kan zijn wegenatlas in de kast laten staan en thuis aan zijn trekker sleutelen. Hoera voor the famous Ronald Slingerland.

    Mooi stukkie. Keep them comming.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Almelo

Berlijn

Reis met de Hanuman naar Berlijn en Mecklenburg-Vorpommern.

Recente Reisverslagen:

25 September 2015

Kerkdriel

24 September 2015

Arkel

23 September 2015

Ellende bij Maarsen.

22 September 2015

Naarden-Vesting

21 September 2015

Strand Nulde
Marjon

Hans en Marjon Numan zijn per 1 october beide met pensioen en gaan de winter doorbrengen in Port st Louis du Rhone. Tijd voor het inrichten van een reisverslag. Het boek start op zaterdag 27 september 2012

Actief sinds 29 Sept. 2012
Verslag gelezen: 580
Totaal aantal bezoekers 67954

Voorgaande reizen:

02 Mei 2020 - 20 September 2020

Ronde van Friesland

01 Mei 2019 - 30 Juli 2019

Van de Mediterranée naar de Main.

21 Mei 2018 - 21 Mei 2018

Middellandse zee 2018

30 April 2017 - 30 September 2017

WeerHetDriehoekjeMaasMoezelRijn

05 Juli 2016 - 31 Augustus 2016

DriehoekjeMaasMoezelRijn

20 Mei 2015 - 30 September 2015

Berlijn

05 Oktober 2012 - 10 Mei 2013

Overwinteren in Port St Louis du Rhone

Landen bezocht: