Leibnitz - Reisverslag uit Hannover, Duitsland van Marjon Numan - WaarBenJij.nu Leibnitz - Reisverslag uit Hannover, Duitsland van Marjon Numan - WaarBenJij.nu

Leibnitz

Door: Hans Numan

Blijf op de hoogte en volg Marjon

07 Juni 2015 | Duitsland, Hannover

Op zondag gearriveerd In de Jachthaven "Marine Kameradschaft", tegenover het gebouw van de Swimmverein "Wasser freude 1989 e.V.", zutrit nur für mitglieder, maar Marjon en ik mogen er een radler van het vat drinken als we er met de hond wandelen.
In Hannover staat de Leibnitz Technische Universität, genoemd naar de wiskundige Leibnitz, grondlegger ( tezamen met Gauss ) van de wiskundige analyse. Zelden een vak waar ik een grotere hekel aan had. Dat geneuzel op de vierkante centimeter. Voor het kandidaats natuurkunde moest ik het grote Analyse I tentamen doen, eerst schriftelijk en als je daarvoor geslaagd was mondeling. Tot mijn grote opluchting ontving ik een uitnodiging voor het mondeling. "Meneer Numan", zei de hoogleraar, "U bent de allerlaatste van deze serie die ik uitgenodigd heb voor het mondeling. U hebt slechts een 5,5 voor het schriftelijk, maar U mag het altijd proberen".
Een vol uur (!) later, zei de professor uitgeput: "Het is nog steeds niks, maar ik kan U niet laten zakken. Dus moet ik afronden op een zes". Ik wankelde naar een cafetaria op de hoek van de Westerhaven en de A-straat, waar ze ook bier verkochten. Een half U later viel ik achterover van de kruk, compleet met het bord boerenkool dat ik had besteld. Ik had de weg naar boven gevonden.

Tags: Leibnitz