Plato - Reisverslag uit Zehdenick, Duitsland van Marjon Numan - WaarBenJij.nu Plato - Reisverslag uit Zehdenick, Duitsland van Marjon Numan - WaarBenJij.nu

Plato

Door: Hans Numan

Blijf op de hoogte en volg Marjon

30 Juni 2015 | Duitsland, Zehdenick

Anders dan Aristoteles, die meer een prutser met vuile handen was ( zoals ikzelf ), was Plato een filosoof en wel de grondlegger van de wetenschapsfilosofie. Zij hoofdthema was : "Hoe weet ik dat ik iets weet, en hoe weet ik dat het niet zomaar mijn mening is ?". Zeer goede vraag. Voor antwoorden zie vooral de aanwijzingen van de filosoof Karl Poppe, 2000 jaar later.
In het bijzonder zijn parabel over de man die gevangen zit in een grot en die de buitenwereld moet aanschouwen via schaduwen op de wand, veroorzaakt door mensen en dingen die voor de ingang langs bewegen, is mij altijd bijgebleven.
Het geeft namelijk de essentie van natuurkundige waarneming maar vooral van de afbeeldingsmogelijkheden bij computerprogrammering.

Omdat hij in zijn tijd al beroemd was, liet hij zich fêteren en inschakelen als adviseur van regeringen.
Zijn meningen op dat gebied zijn meer omstreden. Zo vond hij dat alleen intelligente mensen deel zouden mogen nemen aan de politiek.
Kom daar vandaag nog maar eens om.

• 30 Juni 2015 - 22:48

Jan NUman:

Hans,
    Ik ben het niet met je eens in de Plato-kwestie. Hij begreep niet waar zijn eigen gedachten vandaan kwamen en dacht dat dat iets moest zijn dat veel hoger was dan hijzelf, iets dat van buiten kwam, laat staan uit zijn 'brein'. Zo kwam hij bij zijn Ideeën en Vormen. Het was trouwens Socrates diie voor het eerst de twijfel over kennis en oordelen naar voren bracht. Plato was een reactionair uit de bestuurdersklasse van Athene. Hij verafschuwde democratie en kunst, geloofde in klassenscheiding en meende -dat is nog het ergste- dat wij niets hadden aan de 'waarneembare werkelijkheid'.
    Aristoteles is natuurlijk de 'boer' onder de filosofen. Plato's gezever over de Vormen en Ideeën nam hij gewoon over maar zijn grote verdienste is dat wij wel wat hebben aan de 'waarneembare werkelijkheid' en dat wij er wat mee moeten. Hij maakte, als beginneling vele fouten in de fysica, biologie, etc. Het is een grote verdienste dat hij de beroemde Plato op vele punten durfde tegenspreken.
    De deconfiture van Pllato is begonnen in de 20e eeuw en wel door dezelde Popper die je terecht als grote held noemd. Zie: de vrije samenleving en haar vijanden. (Ik heb het voor je klaar liggen).
    Overigens, in tegenstelling tot Marion, vind ik jouw lichtelijk cynisch schrijven over geschiedenis en wetenschap wel erg aangenaam. Je broer.

Tags: Poppe, Plato