Verkeerde wal, foute wal - Reisverslag uit Brohl-Lützing, Duitsland van Marjon Numan - WaarBenJij.nu Verkeerde wal, foute wal - Reisverslag uit Brohl-Lützing, Duitsland van Marjon Numan - WaarBenJij.nu

Verkeerde wal, foute wal

Door: Hans Numan

Blijf op de hoogte en volg Marjon

26 Juli 2017 | Duitsland, Brohl-Lützing

Mensen die wel eens in de rij staan voor een ski lift of een Efteling attractie weten al dat je in de buitenbocht de snelste vorderingen maakt. Dat komt omdat mensen ertoe geneigd zijn de korte weg te nemen en met z'n allen in de binnenbocht staan te dringen. Bij water is iets soortgelijks aan de hand. Water stroomt in de buitenbocht sneller dan in de binnenbocht. Dat komt niet omdat water ook neigingen heeft naar de kortste weg. Het is het water voorgezegd door de Engelse natuurkundige Isaac Newton. F=Mv2/r. Dat wil zeggen, als we een grotere bocht nemen, kunnen we de snelheid kwadratisch laten toenemen zonder uit de bocht te vliegen. Daar kan geen bocht afsnijder tegen op. Wij noemen dit de wet van de middelpuntvliedende kracht. Daarom hebben schepen op bochtige rivieren daar afspraken over. Bij een stroom afwaartse bocht naar links is er niks aan de hand. ieder schip kan rechts blijven varen. Bij een stroom afwaartse bocht naar rechts hebben alle schepen er voordeel van dat ze links gaan varen., We noemen dat "varen op de verkeerde wal". Schepen maken dit kenbaar door een blauw bord te tonen met daarop een wit schitterend licht. Hier op de Rijn is dat een zootje. Schepen met bord uit varen rechts en schepen zonder bord varen links. Opletten dus.

• 27 Juli 2017 - 13:29

Lya Kreb:

Dag luitjes, dat met die blauwe borden doen ze op de Ijssel toch beter!

Gelukkig dat je aan het haken bent geslagen, Marjon, want Witteveen is falliet verklaard, dus hoe moet dat nu met onze shopping middagen?