Numan en zo - Reisverslag uit Willemstad, Nederland van Marjon Numan - WaarBenJij.nu Numan en zo - Reisverslag uit Willemstad, Nederland van Marjon Numan - WaarBenJij.nu

Numan en zo

Door: Hans Numan

Blijf op de hoogte en volg Marjon

22 Mei 2018 | Nederland, Willemstad

Op weg naar Willemstad passeerden we vandaag weer het plaatsje Numansdorp. Ik zal nog eens uitleggen hoe het zit. De Numannen komen uit Friesland en wel uit de regio "Het Bildt", een gebied in de voormalige Middelzee dat in de vijftiende eeuw ingepolderd is, nota bene door Brabanders.
Numan betekend in het Fries gewoon "Nieuwe man" waarmee niet eens duidelijk is of het nu een van die Brabo's was of een Fries. In ieder geval zat er een slimme Numan tussen die het schopte tot minister van financiën voor Keizer Maximiliaan van Oostenrijk, die ook nog eens moest optreden als voogd voor de piepjonge Karel V. Toen hij eigenlijk met pensioen mocht, gaf hij zijn minister van financiën een ondergelopen stuk land ( door de Sint Elisabeth vloed van 1453) in het land van Strijen als pensioen. Het land werd weer drooggelegd en er werd een dorp gesticht genaamd Numansdorp. De erfgenamen van de minister verkwanselden het bezit zodanig schunnig, dat ze uit schaamte hun naam veranderden in "Niemandsverdriet", waarvan er best nog veel rondlopen in deze eeuw. Mensen die Numan heten zoals ikzelf stammen dus zeker niet af van deze beroemde voorvader. Ikzelf stam af van niet-ervende kinderen uit "Het Bildt" die wegtrokken om werk te zoeken, eerst in de veenkolonie Gorredijk, en toen, mijn overgrootvader, naar het Oranjekanaal in Hijkersmilde, toen, naar de veenkoloniën aan de andere kant van het Oranje kanaal bij Emmen, waar mijn vader geboren is. Mijn grootvader Jan trok naar de textiel in Twente waar hij een klein aannemersbedrijfje startte in Losser. Daar ben ik geboren.

• 23 Mei 2018 - 08:42

Ida Lodder:

Geweldig verhaal.goeie vaart en behouden thuiskomst gewenst.
    Ida