België - Reisverslag uit Antwerpen, België van Marjon Numan - WaarBenJij.nu België - Reisverslag uit Antwerpen, België van Marjon Numan - WaarBenJij.nu

België

Door: Hans Numan

Blijf op de hoogte en volg Marjon

24 Mei 2018 | België, Antwerpen

De tocht door de zestien kilometer lange haven van Antwerpen is altijd een avontuur. Spannend, grooootte boten, onverwachtse bochten. Nu is er iets nieuws bijgekomen : Het FD nummer. Luistert en huivert :
Deelregering Vlaanderen wou eens flink geld verdienen aan die arrogante Nederlanders door een vaarvignet in te voeren à 40 Euro. Wallonië had dat al eerder geprobeerd en was er achter gekomen dat het heffen van de belasting meer kostte dan opleverde en vonden dat toch te gek voor een aardigheidje pesten. Maar Vlaanderen liet zich niet kennen en ze bespaarden op de kosten door het aanvragen van het vaarvignet online af te schaffen. Het kon alleen nog maar via het aanvragen van een Financiëel Dienstverleningsnummer. Een FD nummer dus, een soort DigiD voor Belgische belastingplichtigen. Dat kon je aanvragen op de eerste sluis die je tegen kwam in Vlaanderen, maar ja tussen Nederland en Antwerpen is geen sluis.
Welnu. Laf als ik was voer ik achteraan in een groepje van vier. Daar kwam de havenpolitie al aan, die, zo vertelde mij de havenmeester later, een verplicht aantal boten per dag moeten controleren. Het gemakkelijkst was om de laatste boot te pakken en dat waren wij.
Wat is Uw FD nummer meneer ? Hebben we nog niet want we zijn nog geen sluis tegen gekomen. Ja Ja. Hoeveel brandblussers hebt U aan boord en met welk gewicht ? etc. etc. Een vol uur nadat onze drie voorgangers er waren, arriveerden ook wij in het Willemsdok.

Marjon afrekenen. Komt ze terug op de boot: Hé, waar staat nu mijn FD-nummer ? Ga maar weer terug en vragen.
"Maar vrouwke. Ik ben slechts van de gemeente. Ik heb Uw FD nummer zojuist aangevraagd bij de bevoegde autoriteiten. Morgen kunt U het bekomen als alles mee zit."

• 25 Mei 2018 - 08:53

Theo Van Osch:

Ja Hans, maar als je dan eenmaal het FD nummer hebt, blijft het altijd bij jou bootnaam, dus wees er zuinig op. Ik heb hetzelfde gehad in 2001.
    Mijn vader zij altijd, die Belgen zijn slim en dat is zo. Belgen weten precies welke boten er binnen hun landsgrenzen varen, terwijl in Nederland vrijwel geen controles zijn. Echter door het voortschrijdende AIS systeem is iedere boot overal zichtbaar. Zeg dat maar tegen de Belgen!.

Groetjes en een fijne vaartocht gewenst, Theo.

• 25 Mei 2018 - 08:56

Wouter:

Ach Belgie, Kafka's vakantieland. Een stukje Frans, een stukje Nederlands, een stukje Oost-blok, een stukje Condor junta. De vraag blijft, wie was er eerder, Belgie of Brusselmans?