Bevoorrecht - Reisverslag uit Digoin, Frankrijk van Marjon Numan - WaarBenJij.nu Bevoorrecht - Reisverslag uit Digoin, Frankrijk van Marjon Numan - WaarBenJij.nu

Bevoorrecht

Door: Hans Numan

Blijf op de hoogte en volg Marjon

08 Juli 2018 | Frankrijk, Digoin

Varen met een motorboot over de Franse kanalen is een ongelooflijk voorrecht, waarvan ik denk dat het een toevallig slotstuk is van 300 jaar vervoer over water. De enige reden die ik kan bedenken dat het nog bestaat is dat volgens aloude Franse traditie de werknemers nog een tijdje blijven hangen op kosten van de staat. Reken maar uit: Het is hoogseizoen. Laten we zeggen dat er op een door-de-weekse dag 10 en in het weekend 20 pleziervaartuigen tegelijk op het kanaal latteral à la Loire varen. 0 vrachtschepen. Die pleziervaartuigen betalen maximaal 200 euro per jaar.
Er zijn 17 sluizen tussen Decize en Digoin x 7 dagen in de week x minimaal 100 euro per dag is ongeveer 12000,- per week over een stukje van 68 km met een gemiddelde verblijftijd van 3 dagen. De Franse regering wou drie jaar geleden de prijzen dan ook drastisch verhogen maar de VNF wist haar ervan te overtuigen dat plezierjachten ook zelf een toeristische attractie zijn en als zodanig geld opleveren. En inderdaad: Bij de passage van het aquaduct van Digoin over de Loire stonden de mensen rijen dik naar ons te kijken en onder geflits van foto- en filmcamera's bereikten we de overkant. Filmsterren.

Verslag uit: Frankrijk, Digoin

Marjon

Hans en Marjon Numan zijn per 1 october beide met pensioen en gaan de winter doorbrengen in Port st Louis du Rhone. Tijd voor het inrichten van een reisverslag. Het boek start op zaterdag 27 september 2012

Actief sinds 29 Sept. 2012