4DotNet - Reisverslag uit Meppel, Nederland van Marjon Numan - WaarBenJij.nu 4DotNet - Reisverslag uit Meppel, Nederland van Marjon Numan - WaarBenJij.nu

4DotNet

Door: Hans Numan

Blijf op de hoogte en volg Marjon

05 September 2015 | Nederland, Meppel

In de negentiger jaren had ik in samenwerking met de zusjes Sluyter een toepassing geschreven waarmee gemeenten een begroting konden opstellen volgens de richtlijnen van "Biza", het ministerie van Binnenlandse zaken. We maakten er redelijk goede sier mee, omdat ik het geschreven had met budgettering bij bedrijven in het achterhoofd ( welke navolging toendertijd door de overheid nagestreefd werd ) , maar vooral door de zeer goede consultancy van de Sluyterzusjes, gesteund door hun vader, een zeer krasse knar die zijn levenlang "BiZa" had geademd.
Het nadeel van de toepassing was, dat het was geschreven in Access, een systeem dat volgens velen onvoldoende te beveiligen was tegen inbraak.
In 2003 namen we ons voor alles te converteren naar "VB.Net", spreek uit "DotNet", een taal die toen gepropageerd werd als de taal van de toekomst. En we gingen op cursus in Meppel, bij het bedrijf 4DotNet aan de Paradijsweg, aan het Meppelerdiep. Ik was 55 jaar en vond het heerlijk om weer nieuwe dingetjes te leren. Helaas ( helaas ?) was 2003 ook het einde van de crisis na de "ICT-bubbel". Ik verhuisde het bedrijf nog één keer naar een locatie op stand, we trokken een reeks nieuwe klanten aan en het project in .Net ging ten onder door gebrek aan tijd.
In januari 2015, na 3 jaar pensioen, trok ik een oud leerboek uit de kast en in drie maanden tijd deed ik de 700 bladzijden van VB.net, geholpen door de voorbeelden uit de cursus van 4DotNet. Gedurende de afgelopen reis door Duitsland heb ik de oude toepassing geconverteerd als een soort boetedoening voor een falen uit het verleden. Ik ben nu bijna klaar ( ja ja, dat zeggen programmeurs altijd) en vandaag ben ik op bedevaart geweest naar Meppel.