Vroeger - Reisverslag uit Montceau-les-Mines, Frankrijk van Marjon Numan - WaarBenJij.nu Vroeger - Reisverslag uit Montceau-les-Mines, Frankrijk van Marjon Numan - WaarBenJij.nu

Vroeger

Door: Hans Numan

Blijf op de hoogte en volg Marjon

11 Juli 2018 | Frankrijk, Montceau-les-Mines

Vroeger, vroeger, vroeger. Ik kan me voorstellen dat Macron er een punthoofd van krijgt. Wij zijn nu in Montceau-les-mines ten westen van Chalons sur Saone. Vroeger waren hier kolenmijnen en was het stadje zeer welvarend. In 1962 had het nog 30.000 inwoners, nu nog slechts 20.000. De mijnen zijn dicht, het kanaal wordt alleen gebruikt door enkele pleziervaartuigen en de werkloosheid in 2017 bedroeg 21%. Ik denk dat de glorietijd van Frankrijk zo van 1770 tot 1970 heeft gelegen, met als hoogtepunt de jaren rond de vorige eeuwwisseling. Van weersomstuit zijn de Fransen zeer conservatief geworden. Ik was net in de supermarkt waar de huisvrouwen betalen met grote vodden papier van 10x20 cm, ongedekt natuurlijk, en vol van handgeschreven wirwar zoals bedragen, namen, handtekeningen. Er is reeds eerder geprobeerd om deze cheques te vervangen door betaalkaarten zoals wij die kennen, maar dat is mislukt.

Tags: Cheques, Vroeger

Verslag uit: Frankrijk, Montceau-les-Mines

Marjon

Hans en Marjon Numan zijn per 1 october beide met pensioen en gaan de winter doorbrengen in Port st Louis du Rhone. Tijd voor het inrichten van een reisverslag. Het boek start op zaterdag 27 september 2012

Actief sinds 29 Sept. 2012