Een martelgang van kromme Leendert - Reisverslag uit Port-Saint-Louis-du-Rhône, Frankrijk van Marjon Numan - WaarBenJij.nu Een martelgang van kromme Leendert - Reisverslag uit Port-Saint-Louis-du-Rhône, Frankrijk van Marjon Numan - WaarBenJij.nu

Een martelgang van kromme Leendert

Door: Hans Numan

Blijf op de hoogte en volg Marjon

11 Augustus 2018 | Frankrijk, Port-Saint-Louis-du-Rhône

Het allerlaatste wiskunde vak dat ik ooit gedaan heb was "Complexe systeemtheorie". Ik vond het een mooi vak want de stof bestond maar uit 21 pagina's. Na twee maanden had ik het uit en was toegepast wiskundige. Wouter had op de boot het boek achtergelaten van Spengler, "De ondergang van het Avondland", een boek dat de nieuwe bijbel schijnt te zijn van de rechts-populistische kringen. Het boek is honderd jaar oud! Het boek tracht met paralellen van andere en vorige culturen te bewijzen dat wij een nieuwe fase in de geschiedenis in gaan waarin wij bestuurd worden door krachtige intellectuele persoonlijkheden met expansionistische drang zoals daar waren Caesar, Napoleon en Cecil Rhodes. Dat alles zonder redenering of bewijsvoering, alleen met merkwaardig ingewikkeld geleuter zoals we dat ook kennen van Nietsche. En ondanks dat hij op elke pagina iets roept over Wiskunde en/of Natuurkunde (Hij was natuurkunde leraar).
Bijvoorbeeld, op blz 531 "We naderen het moment waarop men de mogelijkheid van een afgeronde mechanica, zonder innerlijke tegenstrijdigheden, definitief zal opgeven. Ik heb aangetoond dat elke natuurkunde moet stranden op het probleem van de beweging...."

Had nu maar gezegd dat je alleen maar filosoof was, Spengler. Twintig jaar hiervoor had de Nederlander Lorenz de formule voor de lengte contractie al gevonden en vijf jaar daarna had de Zwitser Einstein daaruit al de speciale relativiteitstheorie bedacht. En bij het uitkomen van jou boeken had de Deen Bohr een begin gemaakt met de quantum mechanica.

PS. Menig lezer zal zich afvragen hoe die Numan in godsnaam tot op blz 531 is gekomen. Gewoon. Doorbladeren.

Tags: Spengler