De dubbele fout - Reisverslag uit Tholen, Nederland van Marjon Numan - WaarBenJij.nu De dubbele fout - Reisverslag uit Tholen, Nederland van Marjon Numan - WaarBenJij.nu

De dubbele fout

Door: Hans Numan

Blijf op de hoogte en volg Marjon

23 Mei 2018 | Nederland, Tholen

Een fout herstellen is gemakkelijk. Het licht gaat uit: Peertje vervangen. De fiets trapt door : Nieuwe ketting. Etc. Etc.
Moeilijker wordt het als er twee fouten tegelijkertijd zijn. Hoewel, als ze met elkaar te maken hebben gaat het nog: Kortsluiting in de schemerlamp en zekering kapot. Logisch toch ?
Vandaag had ik een dubbele fout in de ruitenwisser : Elektrisch draadje los. Radertje vastgelopen. Hoe groot is de blijdschap als je de eerste fout vindt. Hoe groot de teleurstelling als de ruitenwisser nog steeds niet functioneert.
Kost zo twee uur.
Ik de automatisering, mijn thuisland, kennen we dit veel meer. Daar zeiden we tegen elkaar: "Let op, achter deze deur zit weer een deur". en zo is het.
Tot morgen.

De foto van gisteren : Ondergaande zon boven de keersluis van het Heusdens kanaal.

• 23 Mei 2018 - 20:08

Wouter:

In de medische apparatuur is de dubbele fout de enige acceptabele fout. Door middel van redundantie kan geen enkel probleem op zich zelf een gevaar voor de patiënt opleveren. In sommige kringen wordt er zelfs rekening gehouden met de driedubbele of vierdubbele fout, zoals de ruimtevaart of in de kernenergie. Maar met de menselijke maat valt geen rekening te houden. Zo zijn er bijvoorbeeld bij de ramp in Tsjernobyl een hele serie terugval systemen bewust uitgezet. Gecombineerd met het een voor een falen van de andere systemen door slecht onderhoud (er waren er toch genoeg), werd op een gegeven moment het einde van de lijn bereikt. Er is dus wat te zeggen voor de enkele fout, het wordt direct duidelijk dat er wat mis is. Zoals het gebruik van slapper maar krakend dennenhout in de mijn, in plaats van sterk maar barstend loofhout.