Gent - Reisverslag uit Gent, België van Marjon Numan - WaarBenJij.nu Gent - Reisverslag uit Gent, België van Marjon Numan - WaarBenJij.nu

Gent

Door: Hans Numan

Blijf op de hoogte en volg Marjon

29 Mei 2018 | België, Gent

Waar zullen we het nu eens over hebben ?
Over de doop van Karel V te Gent in 1500? Waar die Numan bij was?
Over Jan Palfijn, Uitvinder en demonstrator van de verlostang en gevlucht uit Gent omdat hij betrapt was op het ontleden van overleden mensen ?
Over de voetbalvereniging die AA Gent heet en de hockey-en-tennis vereniging die Gantoise heet ?
Of over de hoosmolen van Mariakerke zojuist verheven tot industrieel erfgoed ?
Ik wou het hebben over een avontuur van zo'n 12 jaar gelden. We huurden een boot bij Hatenboer Nieuwegein omdat we naar België wilden. Na een gezellige vakantie huiswaarts besloten we wat diesel te tanken in Gent. Dat kon bij een bunkerboot in het kanaal van Gent naar Terneuzen. De bunkerboot moest alle aanwezige voorzetstukken op het tankpistool zetten om in ons kleine tankopeningetje te kunnen. De straal kwam met zo'n kracht dat de tank in enkele seconden vol was. Met wat ? Na enkele honderden meters begon de motor al te pruttelen. Blijkbaar was de binnenkant van de tank gestraald en had ongerechtigheden van jaren weer van de wand verwijderd. Met veel moeite bereikten we ditzelfde haventje aan de Leie. De volgende dag op weg naar Antwerpen viel zelfs de motor uit vlak voor Temse. Tot mijn grote schrik kwam er net een Rode Kruis boot onder de brug tevoorschijn. Met veel geluk konden we vastmaken aan de passantensteiger dankzij de intelligente hulp van een jongetje van een jaar of dertien. Marjon ging van de boot af en heeft vier jaar niet meer gevaren. Cees Quik heeft me geholpen de boot naar huis te brengen.