Gare de Bateau - Reisverslag uit Saint-Jean-de-Losne, Frankrijk van Marjon Numan - WaarBenJij.nu Gare de Bateau - Reisverslag uit Saint-Jean-de-Losne, Frankrijk van Marjon Numan - WaarBenJij.nu

Gare de Bateau

Door: Hans Numan

Blijf op de hoogte en volg Marjon

08 Juni 2019 | Frankrijk, Saint-Jean-de-Losne

Traditioneel is St-Jean de Losne een draaipunt in het scheepsverkeer.
Philips de Goede klaagde er al over dat het vervoer van zijn Bourgondische wijn van Beaune naar St-Jean met paard en wagen (30 km) net zo duur was als het vervoer van St-Jean naar de middellandse zee per boot. (600 km). Het zinde hem niet dat zijn Vlaamse onderdanen daarom liever Bordeaux dronken. Tegenwoordig is St-Jean een keerpunt voor de pleziervaart vanuit het Noorden : Canal du Centre, Canal du Bourgondie, Canal de Vosges, de Doubs en Canal du Rhône au Rhin komen allen ongeveer hier tezamen in de Saone. Het Gare de Bateau hier is dan ook mutjevol met schepen. Er zijn ook wel een paar Franse jachtjes en Engelse smallboats maar het gros, oud en nieuw, zijn jachten gebouwd in Nederland. Goed gedaan jongens! Naast mij ligt een Contessa 45 uit Ossenzijl. De oude oprichter van de werf bedient tegenwoordig zelf de gasten in zijn gezellige havenkroegje in Ossenzijl. "Ik bent nu gestopt met werken", verklaarde hij ons vrolijk, toen wij daar ook eens langs kwamen.

Marjon

Hans en Marjon Numan zijn per 1 october beide met pensioen en gaan de winter doorbrengen in Port st Louis du Rhone. Tijd voor het inrichten van een reisverslag. Het boek start op zaterdag 27 september 2012

Actief sinds 29 Sept. 2012