Oorlog - Reisverslag uit Doesburg, Nederland van Marjon Numan - WaarBenJij.nu Oorlog - Reisverslag uit Doesburg, Nederland van Marjon Numan - WaarBenJij.nu

Oorlog

Door: Hans Numan

Blijf op de hoogte en volg Marjon

04 Mei 2020 | Nederland, Doesburg

We liggen stil in Doesburg en het is herdenking. Daarom nu achter elkaar vier verhalen over de oorlog. Verhaal 1. Niet zonder trots wil ik hier vermelden dat mijn vader lid was van de verzetsgroep Bolhaar te Losser. Deze groep was gespecialiseerd in het terugbrengen van gestrande oorlogsvliegers uit Duitsland. Ja hoor, ook in Duitsland zelf waren verzetsgroepen ! En natuurlijk hadden die contact met verzetsgroepen in Twente. De Duitse verzetsgroepen brachten de piloten naar de grens waar ze werden opgepikt door de groep Bolhaar. Hoe nu verder? In Losser waren twee personen met een rijbewijs: De dokter en de automonteur. De dokter konden ze niet missen en de automonteur was mijn vader. Hij reed de piloten naar een grensdorp onder Roosendaal waar ze werden opgepikt door het Belgisch verzet. Volgens hem moesten de piloten helemaal door naar Gibraltar.

• 04 Mei 2020 - 16:47

Fennie:

Jullie gaan als een speer... hebben jullie een ,, reisplan,, ? Wij zijn nu in Dinteloord... verder Brabant in via de Dintel.
    Gr Fennie en Nol

Tags: Verzet, piloten

Marjon

Hans en Marjon Numan zijn per 1 october beide met pensioen en gaan de winter doorbrengen in Port st Louis du Rhone. Tijd voor het inrichten van een reisverslag. Het boek start op zaterdag 27 september 2012

Actief sinds 29 Sept. 2012