Schone Kunsten - Reisverslag uit Dendermonde, België van Marjon Numan - WaarBenJij.nu Schone Kunsten - Reisverslag uit Dendermonde, België van Marjon Numan - WaarBenJij.nu

Schone Kunsten

Door: Hans Numan

Blijf op de hoogte en volg Marjon

27 Mei 2018 | België, Dendermonde

Hoe enthousiast was ik toen ik vernam dat mijn schilderlerares niet alleen een diploma had van de kunstacademie van Eindhoven maar ook opgeleid was op de Academie der schone kunsten te Arendonk. Belgisch onderwijs heeft de naam beter te zijn. Hier dacht ik aan toen ik stond voor de Akademie ( met k) der Schone kunsten te Dendermonde onder de spiedende blik van de in steen gehouwen Baron Franz Coutzen, Kunstschilder 1854-1943.
De dag ervoor had ik nog uitgebreid gewandeld door de binnenstad van Antwerpen met al haar kunstgalerieën. Volgehangen met kunst van mensen die kennelijk gezakt waren in Arendonk of verwijderd van de academie vanwege gebrek aan talent. In tegenstelling tot mijn lerares!
Als het niet voldoet om te zeggen dat iets mooi of lelijk is, is het vak van galeriehouder een moeilijk metier. Het lijkt mij gemakkelijker het tijdsverschil uit te leggen tussen hoog water in Antwerpen en hoogwater in Dendermonde. Inclusief het effect dat optreedt als Dendermonde te oosten van Antwerpen gelegen zou hebben en de Schelde dus van West naar oost gelopen zou hebben i.p.v. andersom.

• 27 Mei 2018 - 21:49

Hennie Van Trigt:

Dank je wel Hans. Ik deel mijn kennis graag en heb er ook veel plezier in om te zien hoe jullie vooruitgaan. Dat komt ook door mijn passie voor het schilderen en kunst. Je kunt zoveel mooie dingen maken en er is nog zoveel te zien en te leren.

Heel veel plezier nog met je rondreis.

groetjes,

Hennie